Produkcja Uzdrowienia niewidomego w wirtualnej rzeczywistości (VR)
W lipcu 2024 roku odbyły się nagrania do drugiej sceny Ewangelii w VR. 2025 roku odbyła się premiera uzdrowienia niewidomego pod Jerychem (Łk 18, 38-43). Kamieniołomy w Piechcinie stały się tłem dla naszej produkcji. Po długich poszukiwaniach odkryliśmy miejsce w Polsce, które idealnie oddaje klimat pustynnego miasta. Jerycho było jednym z najstarszych miast świata. Słynęło jako Miasto Palm. Budowle wznoszono tam z kamienia, wapienia i marmuru, a samo miasto było ostatnim przystankiem przed podróżą do Jerozolimy.
Technologia VR pozwala nie tylko oglądać, ale przeżywać historię będąc uczestnikiem wydarzeń. Dzięki kamerom z 8 obiektywami filmujemy każdą płaszczyznę. Połączenie obrazu 360° 3D i dźwięku przestrzennego tworzy imersję, która przenosi Cię w samo centrum Ewangelii. Naszą produkcję wzbogacił wymiar ekumeniczny – operatorem kamery był Andrii Schramko, członek Kościoła Prawosławnego. Współpraca różnych wyznań ukazuje, że Ewangelia łączy nas ponad podziałami. Razem tworzymy coś wyjątkowego, co dotyka serc niezależnie od tradycji czy narodowości.
Film 360° w VR
Dźwięk przestrzenny 3D to kluczowy element, który pozwala widzom naprawdę zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości. W naszych produkcjach wykorzystujemy dźwięk ambisoniczny, który umożliwia odsłuchiwanie dźwięku w pełnej sferze 360 stopni. Technologia 3D audio pozwala tworzyć wrażenie, że dźwięki poruszają się w przestrzeni, dosłownie otaczając słuchacza.
Dźwięk
Przygotowanie sceny wymagało dokładnych konsultacji z biblistami, aby wiernie odtworzyć realia biblijne. Scenografia, stworzona pod kierownictwem Piotra Zawady, obejmowała specjalne zaprojektowanie i zbudowanie konstrukcji przypominających zabudowania na drodze do Jerycha. Każdy szczegół został dopracowany, by przenieść widzów w czasie o dwa tysiące lat.
Scenografia
Aby wiernie oddać realia pielgrzymów podróżujących do Jerozolimy 2000 lat temu, odszyliśmy stroje dla aktorów i statystów które służyły w tamtych czasach podczas dużych wędrówek. Ludność nosiła tuniki, płaszcze, chusty i sandały. Płaszcze chroniły nie tylko przed pogodą, ale służyły także jako koc na zimne noce. Atmosfera wśród pielgrzymów mogła przypominać współczesne pielgrzymki, pełne radości, modlitwy i zmęczenia długą drogą.
Stylizacje
Charakteryzacja na planie odegrała kluczową rolę w oddaniu realizmu tej produkcji. Chcieliśmy, aby tłum pielgrzymów wyglądał na zmęczonych trudami długiej podróży, co wymagało szczególnej uwagi przy podkreślaniu detali, takich jak zmęczone oczy, zakurzone ubrania czy opalone twarze. Dbaliśmy również o to, by rysy i cechy postaci odzwierciedlały typowo wschodni wygląd, charakterystyczny dla ludzi żyjących w tamtym regionie i czasach. Dzięki temu udało się stworzyć autentyczną atmosferę, która wiernie oddaje historyczny kontekst wydarzeń.
Charakteryzacja
Na planie filmu nie mogło zabraknąć zwierząt, które stanowiły nieodłączną część życia pielgrzymów w czasach Jezusa. Pojawiły się kozy, owce i osły, które nie tylko dodały autentyczności, ale także przypomniały o praktycznych aspektach podróżowania do Jerozolimy. Osły były wykorzystywane do przewożenia bagażu i zapasów na długiej drodze, a kozy dostarczały mleka i były cennym źródłem pożywienia.
Zwierzęta
Praca nad filmem była wyjątkowym doświadczeniem. Na planie filmu pracowało ponad 100 osób, które połączył wspólny cel – stworzenie czegoś, co nie tylko zaskakuje, ale przede wszystkim duchowo porusza. Mimo różnorodnych ról i odpowiedzialności, wszyscy dążyliśmy do tego samego - aby przybliżyć Ewangelię i pokazać jej głęboki, żywy wymiar. Każdy z nas miał poczucie, że uczestniczy w czymś wyjątkowym, co ma moc dotknięcia serc innych. To doświadczenie wiary i pracy nad projektem stało się dla nas prawdziwą wspólnotą.
Ludzie
Na planie filmu, w pełnych strojach i charakteryzacjach odbyła się Msza Święta, która była nie tylko duchowym przeżyciem, ale i ważnym momentem w procesie twórczym. Księża obecni na planie odprawili Eucharystię, by każdy jeszcze głębiej mógł wczuć się w role. Wspólnie czytaliśmy Ewangelię o uzdrowieniu niewidomego pod Jerychem. To pomogło wszystkim obecnym na planie lepiej zrozumieć sens opowiadanej historii i przybliżyło do duchowego wymiaru produkcji.